Ékszer

Az ibolyalila nedűgomba Hygrocybe viola a nemzetsége egyik ékköve. Kicsiny termőtestei ametiszt kristályokként ragyognak a zöld mohapárnákon. Apró gomba, kalapja 0,5-1 centi átmérőjű. Szerencsére az ügyes fotós a megfelelő géppel meg tudta örökíteni a szépségét. Élőhelyén nehéz észrevenni, és jobb békén hagyni, mert a nedűgombák gyepes élőhelyei fokozottan érzékenyek az emberi hatásokra. Nyugat-Európában a legtöbb nedűgomba védett, és komolyan is veszik a védelmüket. Az ibolyalila nedűgomba hazai előfordulásáról nem találtam információkat.
Nagyobb termetű rokona, a rózsaszínű nedűgomba Hygrocybe calyptriformis viszont előfordul nálunk, de ritkasága miatt védett, egy termőtestének eszmei értéke 10000Ft. Másik ékszerszépségű ritkaságunk a zöldes nedűgomba Hygrocybe psittacina, ami nem védett, de erősen veszélyeztetett. Ezért feltétlenül óvnunk kell. A háborítatlan, savanyú talajú, tápanyagban szegény füves élőhelyeinken remélhetjük, hogy nedűgombákra lelünk. A feketedő nedűgomba Hygrocybe conica viszonylag gyakori, leginkább vele találkozhatunk a réteken. Például a helyi reptér füves pályáján is többször megtaláltam.
A nedűgombák étkezési szempontból jelentéktelenek, néhány fajuk enyhén mérgező, ellenben esztétikai értékük rendkívül magas. Ismerjük fel, óvjuk, kíméljük őket!

Megjegyzés: A csodás fotót innen vettem.

2 megjegyzés:

  1. netten gombaszva jutottam el a gyogyhatasu gombak teruletere es itt talaltam par erdekesseget. lehet hogy ismeritek mar oket de lehet meg nem:
    http://healing-mushrooms.net/archives/category/miscellaneous

    VálaszTörlés