A barna tinóru titka

A barna tinóru Xerocomus badius a nemezestinóruk nemzetségébe tartozik, de a nagyobb termetű, hasas tönkű példányait a kezdő gombászok gyakran ízletes vargányának Boletus edulis nézik. Fontos eltérés, hogy a barna tinóru fehéres vagy halványsárgás húsa és csövecskéi nyomásra, sérülésre gyengén kékülnek. Másik lényeges különbség, hogy a barna tinóru barnás, vörösbarnás tönkjén nincs hálózatos mintázat.
Ugyan nem vargánya, hanem egy nemezestinóru, de ettől még egy jó gomba, amit sokan gyűjtenek. Láthatatlan tulajdonsága, hogy egy theanine nevű aminosavat tartalmaz. Ez a zöld tea egyik hatóanyaga, így picit meglepőnek tűnhet, hogy egy gombában is jelen van. A theanine fő tulajdonsága, hogy nyugtató hatású, de nem álmosít el.
Azt nem tudom, hogy a gomba elkészítése során, a főzéskor mennyire károsodik a hasznos vegyület, de egyet tudok, hogy a gombák gyűjtése az egyik legjobb közérzetjavító tevékenység. Bizony, a gombászat is gyógyhatású.

Megjegyzés: A képet innen vettem.

2 megjegyzés:

  1. Mivel onzo es irigy vagyok azt fogom mondani hogy az "elet nem igazsagos", persze nem teljesegeben igaz de van benne azert valami. Ugyanakkor jobban talal egy roman kozmondas, ami szoszerint forditva: "inkabb dogoljon meg a szomszed kecskeje", ami valahogy rendesen forditva igy lenne: "ha nekem nem lehet ne lehessen masnak se".
    Miert?
    egesz nyaron szaladtam a gombak utan es az iden megis nagyon keveset talaltam. mivel mar beallitot a fagy mifelenk, mar le is mondtam az ideni gombaszasrol, de: a hetvegen anyoson kilatogatott tanyara es erosen beutott nekem amikor visszaterve jelentette hogy a szomszedunk "3 zsak" gombat szedett; ami szoszerint igy igaz. Anyosom is szedett volt de o csak egy szatyorral. Miket szedett az egesz falu? Lilatönkű pereszke - Lepista personata.
    Tele volt a gyumolcsos az elmult hetvegen velluk es nagyon komolyan mondom hogy tele volt, mivel anyosom egesz nagytermetuekkel allitott haza es meselte hogy ugyanugy a szomszedunk is. egesz nagy boszorkanykorken all a sok gomba, meszirol lehetett latni a sok gombat.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Emőd!
    Normális emóciók ragadtak magukkal, amik engemet is megszálltak, amikor az Őrségben kerestem a vargányát.

    VálaszTörlés