Egy gyilkos, ami fákat öl

A gyűrűs tuskógomba Armillaria mellea kettős életet élő gomba, mert korhadékbontó és parazita életmódok közt váltogat. Fekete színű, cipőfűzőszerű micéliumával képes egyik fától a másikig eljutni, és egy gyökérbe befurakodva megszállni az új áldozatát.
Találtam a képkeresővel egy fotót, amin a tuskógomba rizomorfája egy cseresznye gyökerén van átbújva.
Ha egyszer bejutott a fába, akkor előbb-utóbb elpusztítja, majd szinte teljesen felfalja. Egyszerre bontja a cellulózt és a lignint. Végül a faanyag kifehéredik, morzsalékony lesz, tömegét veszti. A tuskógomba termőtestei pedig egy őszi napon megjelennek a fán, vagy a tövében, esetleg a gyökérzet mentén bukkannak elő. Kisebb-nagyobb csokrokban fejlődnek. A csoportos megjelenés jellemző a fajra. A kalapok rendkívül változatos színűek, de gyakori a mézsárga árnyalat, amiről az angol nevét kapta, mézgomba. A kalapbőr közepén sötét, letörölhető pikkelykék vannak. A lemezek krémszínűek, majd megbarnulnak, rozsdásan foltosodhatnak. A tönkre kissé lefutnak. A tönkön múlékony gallér van. Színben és méretben változatosak a termőtestei. A kalapátmérője akár 18cm is lehet!
A mézgombát, vagyis tuskógombát biztosan felismered a fekete rizomorfáiról, amiket meg fogsz találni a közelében lévő fa törzsén a kéreg alatt.
Fontos tudnivaló, hogy kalapban puha, tönkben szívós, jellegzetes szagú, kissé fanyar húsa kizárólag 20 perces főzés után ehető, mert csak így fogyasztható biztonságosan. Nem kellő hőhatás esetén alaposan elcsapja a hasunkat.
A megosztó gombák közé tartozik, kedvelik vagy kerülik. Nem mindenkinek jön be. Részemről nem gyűjtöm, mert nem bízok a hőérzékeny (mérgező) vegyületeket tartalmazó gombákban. Nem kockáztatom meg, hogy kialakuljon nálam a gombaundor. Felemás megítélése ellenére egyes tájakon fontos élelem, mert ősszel nagyon nagy mennyiségben gyűjthető, és könnyű tartósítani. Ettől függetlenül nem lesz a kedvencem, mert egy megátalkodott parazita. Amikor megláttam a fekete rizomorfáit a halott fán és a sok-sok termőtestét, életemben először megdöbbentem egy gombától. Ez aztán tényleg egy faölő rettenet! Bizony a gyilkos galócánál Amanita phalloides is van rosszabb.

Kiegészítés: Egyes orchidea fajok képesek "átverni és meglopni" a tuskógombát, vagyis a parazitán élősködnek.

4 megjegyzés:

  1. Tisztelt Andrea!

    Ön azt írta,hogy "Egyes orchidea fajok képesek "átverni és meglopni" a tuskógombát, vagyis a parazitán élősködnek. "

    Nos az ezt én, mint kertész végzettségű, amatőr orchideagyűjtő, és lelkes gombász cáfolnám. Legjobb tudomásom szerint az Orchideák között egyetlen élősködőt (de még csak fél-élősködőt) sem találni. Tény, hogy a kosborfélék (ez az Orchidaceae család Magyar neve) mindegyike, kivétel nélkül gombákkal él szimbiózisban, s bár nagy részük később függetlenedhet ettől a kapcsolattól, magjaik bizony csak a megfelelő gombafonalak "társaságában" csíráznak ki. Nem akarok belemenni a botanikába, csak arra szeretnék utalni, hogy ez bizony (ahogy már említettem) szimbiózis, amiből mind a két félnek előnye származik, így nem keverendő az élősködéssel. Továbbá fontos tény, hogy az orchideák nem társulnak kalapos gombákkal, csak is mikroszkópikus méretű távoli rokonaikkal. Más növények esetében előfordul ez a fajta kapcsolat (pl. a bizonyos fűfélékkel "közösködő" szegfűgomba, vagy a jól ismert tinórúk, és szarvasgombák esetén.), de orchideák esetében soha.
    Félreértés elkerülése végett, ez az én véleményem, mely jelenlegi tudásomat tükrözi. Éppen ezért, amennyiben önnek más információi lennének, kérem ezek forrását ossza meg velem!

    ...és a tuskógombáról is pár szót...
    Én kimondottan szeretem, már mint enni. :)
    A thermolabilis méreganyagai 100%-os biztonsággal lebomlanak, nem ok nélkül lehet ezt a gombát árusítani is! Nem csak pörköltnek, vagy levesnek kiváló, de rántva is. Ehhez persze elő kell készíteni... Érdekes módon mindenhol csak a friss, fiatal termőtesteket favorizálják, félve ettől a gombától... Pedig 20-25 perces sós vizes előfőzés, és lecsöpögtetés, szikkasztás után, a viszonylag nagyobb (6-10cm-es) idősebb kalapok is prímán panírozhatók, majd pedig kiránthatók. Az íz fenomenális, több ismerősöm (és jómagam) szerint jobb mint a közkedvelt őzlábgombáé!
    Immár évek óta alig várom az októbert-novembert, mert ilyenkor végre belakhatok, és feltölthetem a fagyasztót eme gombával! :)
    Eleddig, bár sok ismerősöm fogyasztott viszonylag idősebb kalapokat is, senkinek nem történt semmi baja! Sőt! Többen mind a mai napig a fülem rágják a tuskógombáért...

    VálaszTörlés
  2. Kedves Névtelen!
    Köszönöm a hozzászólását, elgondolkoztam rajta. A keddi cikkem a válaszom.
    http://gombaklub.blogspot.hu/2012/11/tian-ma.html
    Igen, léteznek a csalafinta orchideák. :-)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Andrea!

    Elnézését kérem amiért (kapkodásomban) elfelejtettem bemutatkozni. Pudleiner László vagyok, 37 éves budapesti lakos.
    14 éves koromban (a kertész szakiskolám kezdetén, ám attól függetlenül) alapító tagja lettem a Magyar Orchidea Társaságnak.
    Személyes jó viszonyban voltam a néhai Borsos Olgával (aki egy nemzetközileg elismert orchideakutató), jelenleg is több ismerősöm dolgozik a Budapesti Botanikus Kertben. Már akkor szabad bejárásom volt a kert orchidea laboratóriumába, és ez mellett igen sokat foglalkoztam ezen növények életmódjáról szóló könyvek olvasásával.
    Gyerekkoromban sok időt töltöttem nagyanyáméknál, ahol egy emelettel feljebb gombaszakértő lakott, kinek az édesanyja (hogy, hogy nem) jó viszonyban volt az én nagyszüleimmel. Ennek köszönhetően már egészen kis gyermekként lehetőségem volt "hivatásos" mellett gombászni. Ezt a "sportot", ahogy időm engedi, mind a mai napig űzöm, ezért is jutottam el erre az oldalra. Ennyit (utólagosan) rólam.

    A "parazita" orchideára visszatérve.
    A megjelölt cikk elején olvasható -> "A Gastrodia elata a szaprofita orchideafélék közé tartozik. " Tehát már a hivatkozásban is, mint szaprofita, és nem parazitaként van a növény feltüntetve. Az, hogy a tuskógomba bizonyos anyagokkal ellátja nem azt jelenti, hogy ez a növény parazitálja! Az összes orchidea többé-kevésbé gombákra utalt, így természetes élőhelyükön a gyökereikben megtalálhatók azok a gombafonalak, melyek táplálják, egész pontosan segítik őket, ugyan úgy ahogy a fent nevezett orchideafaj esetében is. A bizonyosság kedvéért rá is kerestem az említett növényre, és az alábbi (életmódbeli) leírást találtam:

    "Gastrodia elata is a saprophytic perenial herb of the Orchidaceae family."

    Tehát szaprofita, nem parazita.
    Továbbá:

    "Gastrodia elata grows in symbiosis with the fungus Armillaria mellea on rotting wood, depending on the hypha of the fungus to invade the root system so that the plant can absorbs the nutrition."

    Ezek szerint a gombát nem kihasználja (ez lenne az "átverés", azaz parazitizmus), hanem ahogyan azt én mondtam SZIMBIÓZISBAN él vele. Ez nem csalafintaság, pusztán a természet egy ismert csodája, mikor két élőlény egymást segítve, kiegészítve él. Nos természetesen a tuskógomba orchidea nélkül is életképes, de (miután szimbiózisról beszélünk) biztos van valami haszna az orchideából.
    Ettől függetlenül meg kell önt követnem, mert ahogy a fentiekből is látszik, valóban előfordulnak kalapos gombákkal szimbiozisban élő orchideák!

    Tisztelettel,

    Pudleiner László

    VálaszTörlés
  4. Elnézést! Sajnos megint hibáztam, hiszen Dr. Borsos Olga jelenleg is él. Szörnyű tévedés, amiért elnézését kérem mindenkinek!

    VálaszTörlés