Vargányának álcázza magát

A nyárfa-érdestinóru Leccinum duriusculum fiatal termőteste a méretével és a hasas tönkjével meglepett engemet. Ilyen szép példányt eddig még nem láttam. Egyik ismerősöm hozta nekem szerda este, hogy gyönyörködjek benne. Kedves volt tőle. Bizony, szép tud lenni az "Alföld vargányája" is.
A nyárfa-érdestinóru egy enyhe ízű gomba, nincs erős illata, aromája, de éppen ezért finom. Nincs mérgező hasonmása. Rokonaival lehet összetéveszteni, de azok többsége is jó, ehető gomba. A nyárfa-érdestinóru a nyárfák gombapartnere. Mindegyik nyárfa fajjal szívesen társul. Az Alföld nyárfatelepítéseinek egyik gyakori gombája. Könnyű felismerni csövecskés termőrétegéről, ami kezdetben fehéres majd szürkésbarna lesz,  és a tönk sötét pikkelyeiről, amitől érdestinóru.
Bár nincsenek benne ártalmas vegyületek, mégsem javasolt nyersen fogyasztani. Csak sütés-főzés után egyél belőle. Színváltós húsa főzéskor és szárításkor feketés lesz. Ez nem befolyásolja az ízét. Egy nagyon jó gomba.
A nyárfa-érdestinórut addig szeretem szedni, amíg a kalapja kemény és a termőrétege fehéres. Ha már puha a kalap, nem veszem fel. A fotómon látható példányé kemény volt, vagyis jókor talált rá az ismerősöm. Csak azért nem kértem el tőle, mert a másik gombásztársamtól vargányákat kaptam, amik estére már a hasamban pihentek.

1 megjegyzés:

  1. Üdvözlet a kiváló bloggernek!
    Azt szeretném kérdezni, hogy leginkább melyik fajta nyárasokban érdemes keresni a nyárfa érdestinórut. Úgy hallottam, a fekete nyárasban nincs.
    Köszönettel: Aczél Ákos

    VálaszTörlés