Helyzetjelentés

Délelőtt a piacon voltam, a gomba-szakellenőr pultjánál figyeltem a nagy jövés-menést. Rendesen felpörgött a gombahelyzet október közepére Békés megyében.
A fotómon egy gombakedvelő család kosara látható. Kora reggel mentek ki gombászni és zsákmányukat elhozták bevizsgáltatni. Középhaladó gombászok, mert a sok-sok jó gomba közt csak egy szem tintaszagú csiperke
Agaricus moelleri volt. Zömmel óriás tölcsérgombát Infundibulicybe geotropa szedtek, de találtak piruló őzlábgombát Chlorophyllum rhacodes, óriás csiperkét Agaricus augustus, lilatönkű pereszkét Lepista personata, és szürkéslila pereszkét Lepista sordida.
Amikor a piacra mentem, a szokott helyén két darab ízletes csiperkét Agaricus bitorquis láttam, és mindenfelé jön elő a gyapjas tintagomba Coprinus comatus. Tegnap is találtam pár friss példányt és hazahoztam. A barátom észrevette a szép gombákat, és megfőzte, megette. Ma pedig lilatönkű pereszkéket gyűjtött, amíg én a piacon voltam. Holnap együtt megyünk gombászni a Doboz környéki erdőkbe. Garantált a fajgazdagság. Persze felénk a meszes talajokon nem élnek a közkedvelt gombák mint például sárga rókagomba
Cantharellus cibarius és sötét trombitagomba Cantharellus cibarius, valamint a vargányák, de azért bőven vannak ehetőek.
Sajnos kettősség figyelhető meg az országban, az északi részek kevesebb csapadékot kaptak, a Sopron-Békéscsaba vonaltól délre esett elegendő eső. Ezért van az, hogy Békéscsabán és környékén is több gomba van mint a Bükkben. Tegnap legalább harminc fajjal találkozhattam a kedvenc tölgytelepítésemben. Ráadásnak nem szálanként nőttek, hanem nagyobb csoportokban. Remek élmény volt ennyi gombát látni. Az engemet kevésbé érdekel, hogy ehető vagy nem, a lényeg, hogy gomba. Például találtam okkerszínű tinórut Boletus impolitus a bicikliutat szegélyező fasorban. A gombatúra elején pont a gyilkos galócával Amanita phalloides találkoztam. Erről szól a következő bejegyzés.
Összefoglalva: Sopron-Békéscsaba vonaltól délre jó a gombahelyzet. Múlt héten az Őrségben voltam, dél-nyugat "tombol", de a dél-keleti rész is rendben van. A szülőföldemen is bőven begombázhatok. Menjetek gombászni. Az időjárás gyönyörű, vénasszonyok nyara van.
A kezdő gombászok ne feledkezzenek meg a legfontosabb szabályról: a természetben gyűjtött gombát mutasd meg szakembernek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése