Nem zöldül, kékül

A zöldesbarna rizikét Lactarius quieticolor október ötödikén találtam Szlovéniában a magyar határtól harminc kilométerre. A szelídgesztenyével elegyes fenyőerdőben az erdei fenyők alatt rendre felbukkantak az ízletes rizikék L. deliciosus, amiket jó ismerősként köszöntöttem és mindegyiket a helyén hagytam. Azonban tobozgerebenre vadászva Auriscalpium vulgare feltűnt egy kicsi, barnásabb kalapú rizike, amiért lehajoltam. Pechemre túl erősen fogtam meg és a kalapja kettétört, a tönkje leesett. A törésfelületeken kékre váltott a kalaphús, ami azonnal jelezte nekem, hogy egy ritkább rizikét találtam. A három részre tört gombát külön dobozkába raktam. Sajnos a helyszínen nem jutott eszembe a neve, csak azt tudtam, hogy nagyon ismerős nekem. Itthon a világháló "megsúgta" a nevét, amivel már egyszer találkoztam a Lactarius indigo kapcsán. A legkékebb gomba nem él Európában, amerikai faj, de van egy rizike, ami majdnem olyan kék mint a híres gomba. Ez a zöldesbarna rizike színváltozata, egyes szerzők szerint önálló faj, a var. hemicyaneus. Bár én az alapfajt gyűjtöttem be, de ennek is örülök. A darabokra esett gombából preparátumot készítettem. Egy igazi különlegességgel gyarapodott a gyűjteményem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése