Szeptember

2017 kilencedik hónapja kezdődött el, régi nevein Szent Mihály hava, Őszelő, Földanya hava. Első napjával kezdődik a meteorológiai ősz, míg a csillagászati, a tényleges harmadik évszak a napéjegyenlőséggel, ami 22-én lesz. Tehát ha addig lenne kellemes, napos, meleg idő, az bizony nyugodtan tekinthető nyárnak. Az igazi vénasszonyok nyara 22. után szokott lenni, leginkább az októberi szép időt nevezhetjük annak.
Most nagy szerencsénk lesz az időjárással, mert hétvégére hullámzó hidegfront érkezik, ami kiadós csapadékot adhat. Ugyan lehűl a levegő, de a talaj meleg marad, így a nyári fajok még nem fognak leállni, azonban esélyt kapnak az eddig várakozó nemzetségek is, például a pereszkék, csiperkék. Nem kell szomorkodni, amiért pár napig "kellemetlen" idő lesz, mert ettől erőre kapnak a kedvenceink és egy-két héttel később csupa kellemes meglepetés fog várni minket a tuti helyeinken. Nagyon kiszáradt élőhelyek esetén legyetek türelmesek. Azonban a remény egyre erősödhet. Egy hónapja az augusztusi nyitó bejegyzésben tiszta depresszió voltam, aztán a 34. héten micsoda parádét rendeztek a gombák! Idén először láttam helyben nagy gombasűrűséget. Fantasztikus élmény volt a színes termőtestek közt végigmenni. Ahová néztem újakat vettem észre. Ez az élmény rád is vár. Türelem.
Szeptember fő gombász eseménye a XX. Országos Gombásztalálkozó 21-24. között. Amire jó lenne elmenni, de lehet, hogy más dolgom lesz. Természetesen mindenfelé számos program várja a gombászokat. Érdemes figyelni a naptárt. Ebben már szerepelnek az őszi-téli gombaklub foglalkozásaim is. 28-án délután öt órától hatig a Békés Megyei Könyvtár Lipták termében találkozhatsz velem.
Nyáron szünetet tartottam, miközben futkostam a gombák után a forróság ellenére.
Az igazi ősz a néphagyomány szerint 29-én, Mihály napján kezdődik. Ekkor már teremhet a gyűrűs tuskógomba Armillaria mellea, aminek kalapja alapos főzés után ehető. Nagyon gyakori. Ha látod, tud, hogy tényleg itt a harmadik évszak.
Ne feledd, a türelem gombát terem. Jön az eső! Itt van az ősz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése