Egy csipetnyi gombászat

Vasárnap biciklire ültem és kitekertem Póstelekre, hogy járjak egyet a fák között. Titkon reménykedtem benne, hogy a csütörtöki esőnek már lett valami eredménye. Első utam a déli tőkegomba Agrocybe cylindracea termőfolthoz vezetett, de az most üres volt. Megfordultam és elindultam a legközelebbi faültetvény felé, hogy körülnézzek benne. Az erdészeti térképen 117A és 117B ültetvényekben kerestem a gombákat a csertölgyek Quercus cerris között. Az első találat a képen látható apró termetű korhadékbontó volt, amivel lépten-nyomon találkoztam bóklászás közben. Az ilyen kicsi gombákban nem vagyok topon, de előbb-utóbb megmondom, hogy mit találtam. Valószínűleg egy Gymnopus nemzetségbe tartozó fülőkét. Az apróság sikeres megörökítése után (lásd következő "Csak egy kép") odaszóltam a túratársamnak, hogy a kicsi korhadékbontók után a nagyok is meg fognak jelenni pár nap múlva. Azonnal visszaszólt, nézd, ott egy nagy gomba! Balra fordultam és egy óriás csiperkét(fotóm) Agaricus augustus pillantottam meg. Annyira megdöbbentem, hogy eszembe se jutott leszedni, pedig tökéletes állapotban volt, és termete miatt pont jó lett volna egy rántottába. Azonban tartós aszály után felbukkanó gombaóriást nem illik megenni, így a helyén hagytam.
Egy korhadó faágon gombaparányokra leltem. A legnagyobb 5mm átmérőjű volt. Lehet, hogy zsenge hasadtlemezű-gombát Schizophyllum commune találtam, aminek elszáradt termőtesteire több helyen ráleltem, de a faágon frissek voltak.
Visszatértem a kastély parkjába, ahol egy nagylevelű hárs Tilia platyphyllos
alatt egyetlen gyökeres tinórut Boletus radicans találtam. Erről nem sikerült jó fotót készítenem. A tinóru fellelkesített, és elmentem a változékony tinóruk Boletus luridus termőfoltjához, de ott nem volt gomba.
A park és a másik tölgytelepítés közt félúton, az autós mozi előtt, az út szélén valami furcsát pillantottam meg. Gyökér, lócitrom, áltrifla? Amint szétszedtem egy termőtestet, egyből rájöttem, hogy az osztott pöfeteg Pisolithus arhizus (lásd előző "Mai találat") van a kezemben. Csak úgy egy ritkaságra leltem. Hazánkban nem túl gyakori, így helyi jelenléte meglepett. Pedig a memóriám jelzése szerint már máskor is láttam itt fura gumókat, de akkor még nem ismertem az osztott pöfeteget. Ezentúl figyelni fogom a termőfoltját.
A vasárnapi gombászat sikeres volt, láttam friss gombákat és ráleltem egy ritkaságra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése