Kemény anyag


A videó első tíz másodperce már bevezet a vargányázás örömeibe. Amikor rálelsz a tökéletes termőtestre, letisztogatod, megérinted a tönkjét és óvatosan kidöntöd-csavarod, és felemeled... Oh. Igen. Megunhatatlan, függőséget okozó mozdulatsor. Aztán észreveszed, hogy mindenhol vargányák vannak, mert ráleltél a legjobb időben egy érintetlen termőfoltra. Extraként pedig megkapod a szezonod legnagyobb példányát, ami kukacmentes, kemény, középkorú termőtest. Ennél jobb nincs. Döbbenet. Pedig a faramuci időjárás ellenére nincs okom panaszra, nagyszerű évem van/volt. Sokat mentem a gombákért, néha egyet sem találtam, de sokszor egyensúlyoztam a fotózás kedvéért teletál vargányát, amit magam szedtem. 
Szeptember 13-án Biharfüreden megtaláltam a legnagyobbat, 41 dekás volt és mellette eltörpültek a többiek, amik szintén tökéletes állapotúak voltak. Gyönyörű fotókat lőttem a nyári és ízletes vargányákról. Tele kosarat cipeltem. Mindent megadott az erdő, amire vágytam és mégis, majdnem a laptopba haraptam, amikor néztem a videót.
A vargánya kemény anyag, ellenállhatatlan. A gombász újra és újra "bűnbe akar esni", beugrani a bokrok közé és megszerezni a gazdag aromájú, fehér húsú csodát. A vargányázás nem tévesztendő össze az egyszerű gombászattal. Ugyanolyan extrája a természetjárásnak mint a szarvasgomba keresése. Sok gombát imádok, például a rókagombát jobban kedvelem a vargányánál, de az úrigombától belőlem is kibújik a vérgombász, és képes vagyok órákon át futkosni lehetetlen helyeken, ahová józan állapotban nem másznék fel. 

A vargánya a gombák királya. Ott lebeg minden gombász lelki szeme előtt, és kísért minket álmainkban. Rálelni öröm. Feldolgozni áhítat. Megenni gyönyörűség. Most nagyon messzinek tűnik 2016 május közepe, amikor kint lehetnek az első nyári vargányák. Idén 15-én már szedhető méretűek voltak. Azonban én jobban szeretem az ízletest, ami később terem és kevésbé kukacosodik, hiszen a hűvösebb időt kevésbé bírják a gombalegyek. Hasznos tudnivaló, hogy a kedvenc savanyú talajú gyertyános-tölgyesedben mindkettő élhet, de még a bronzos is felbukkanhat benne. Nekem van egy tuti erdőm, ahol júniusban nyárit szedek, októberben ízletest. Varázslatnak tűnik, ahogy pár hónap leforgása alatt nagyot változik az erdő képe és némi üres szakasz után ismét tele van gombákkal. Október 23-án ámuldozva jártam benne.
Hasznos információ, hogy az erősen savanyú talajú tölgyesek késő ősszel nyerő helyek. Fantasztikus élmény ugyanoda visszatérni, ahol május végén az első vargányámat megérintettem és még egyszer telepakolni jó gombákkal a kosaramat.
Ne feledd, csak öt és fél hónap, aztán futhatsz a kedvenc kocsánytalan tölgyesedbe vargányázni.
Jó szezont kívánok 2016-ra!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése