Gombát vallatok


A selymes csengettyűgomba Pluteus petasatus a mai nap kellemes meglepetése volt. Pont reggel gondoltam rá, hogy micsoda szerencse lenne találni egy csengettyűgombát, mert szívesen megnézném a mikroszkópos jellemzőit. A Pluteus nemzetség fajainak akad egy-két tetszetős "rejtett" határozóbélyege, amit csak eszközzel láthatunk.
Nem gondoltam volna, hogy az aszályban rálelek egyre. Úgy megdöbbentem, hogy a fűben rejtező három termőtestet elsőre valami fényes műanyag hulladéknak véltem és csak második pillantásra tudatosult bennem, hogy tényleg gomba. Közelebb hajolva már tudtam, hogy mit találtam. A legkisebbet felvettem és hazahoztam további vizsgálatra. Például egy picike lemezél darabot tárgylemezre raktam, kárminvörössel megfestettem és 16x40-es nagyítással megnéztem. Aztán a mobillal a tubusba "pillantottam" és lőttem egy képet. A jobb oldali fotón a hosszúkás képletek a cisztidák, amik vakon végződő (sokszor díszített) hifavégek. Amint látható, a selymes csengettyűgombáé díszített, és ezért koronás.
Nincs komoly mikroszkópom, egy akciós boltim van, amit diákoknak szánt a gyártója. Azonban ilyen kisebb célokra teljesen jól használható.
Ezentúl minden kezem ügyébe került friss termőtestet a mikroszkóppal is tanulmányozni fogok. Tegnap határoztam el, miután "vallattam" egy kerti rétgombát Agrocybe dura.


A mikroszkóp és mobil segítségével sikerült megörökítenem a négy spórás bazídiumokat, egy nagy cisztidát, valamint spórákat is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése