Június időjárása


A fenti képeket június 9-én és 10-én lőttem utazás közben Budapestre majd onnan vissza. Egyik nap verőfény, másik nap esősávokat eregető felhők. Azonban a heves zivatarfelhők nem igazán enyhítettek a bal oldali képen látható, július végi hangulatot árasztó, aszálytól senyvedő tájon. Sajnos a hidegfrontok keltette zivatarok önmagukban túl kicsik, hiába tűnnek közvetlen közelről kiadós esőt ontó szörnyetegnek. A heves zápor nem szivárog a talajba, leginkább sebesen elfolyik.
Érdemes szemezgetni az OMSZ agrometeorológiai aloldalán, ott egyből látható, hogy az idei év nagyon száraz. Érdekes és figyelemre méltó megjegyzés az elemzésben olvasható mondat:
"Egyre nagyobb a különbség az erdők-ültetvények (ahol a szárazság jelei egyelőre nem mutatkoznak) és a legelők-szántók között." A szántóink gyakorlatilag félsivatagnak megfelelő élőhelyek és totál ellentmondanak a természet normális működésének. A monokultúrás termesztés csak vegyszerezéssel és öntözéssel tartható fent. Azonban a hibás öntözés elősegítheti másodlagos szikesedést megyénkben. (A folyószabályozást követő erős kiszáradás során nagy területeken lett szikes a talaj.) Érdekes probléma a tavaszi belvíz, amit mindig igyekeznek elvezetni a földekről, ahogy a nyári aszály is, amikor öntözni kéne, de nincs felduzzasztva az öntözőcsatornákban a víz,így pl. gazda ismerősöm nem tudja öntözni napraforgó tábláját. Akárhogy nézem, minden emberi okosság ellenére szülőföldemen a VÍZ az úr, hol a hiánya, hol a bősége miatt. Most jelentős hiánya van, és ezen a hónap viharos időjárása sem segített.


Hoztam egy montázst az eltelt hetek/napok radartérképeiből. A fentiekre a dátumot írtam rá, az alsókra az órát, mert mindhárom 25-én lett lementve.
A Szupercella oldalról kiírtam a konvektív előrejelzések címeit. Nézzük, mit mondott hatodikára: "frontátvonulás heves események lehetőségével, esetleges prefrontális MKR-rel." Ez annyit jelentett, hogy esély volt a radartérképen látható zivatarok kialakulására és egy Mezoléptékű Konvektív Rendszer létrejöttére. Amire remek példa a tegnapi óriási rendszer, az egy gyönyörű MKR volt. Ráadásul reggel is jött egy, ami a 9 órási radartérképen szépen kirajzolódik. Délutáni-esti társa sokkal nagyobbra nőtt. Az első rendszer picike maradványa még látszik az 5 órási radartérképen Békés megye észak-keleti részén. Sajnos hozzánk az óriási MKR sem hozott kiadós csapadékot. Nálunk maradt az aszály, ahogy az Északi-középhegységben is. Azonban nagyon előrerohantam. Nézem csak 21-ét és 23-át. Az előbbi rövid leírása a címben: "gyenge hidegfront, néhol heves zivatar esélyével."
Sajnos be is jött. Ekkor én a csapattal éppen az Erdélyi-szigethegységben gombásztam, ahol szintén kialakultak kisebb záporok. Amint átléptük a határt és telefonom visszaváltott magyar hálózatra, néztem az OMSZ honlapját. Ott aztán láttam a nagy vörös pacákat barna középpel, ami annyit tesz, hogy nagyon erős zivatar jéggel. Ahol a barna közepű felhők átvonultak, ott zúztak. Megyaszón szinte minden házban keletkezett kár.
23-ára "szignifikáns heves eseményeket lehetősége, akár MKR-ekkel, szupercellákkal" volt az előrejelzés címe. Találtam videót az Orosházán átvonult szupercella intenzív jégesőjéről.
Ezek a nagy felhők minden imponáló tulajdonságuk ellenére nem tudtak enyhíteni az országos aszályon, ahogy legnagyobb megdöbbenésemre a 25-én átvonult két MKR sem. Ide hozzám kb. 2 mm eső szóródott le belőlük. Ugyan a talaj mélyebb rétegeiben még található nedvesség, ami alulról élteti a vegetációt és a gombák tenyésztesteit, de fentről nem kap elég csapadékot, és ez az év eddig nagyon száraz. Nem emlékszem ilyen hosszú aszályra, pedig megéltem már jó pár forró nyarat, rekord meleget (Békéscsaba, 2001. június 21. 41,7 Celsius fok, korai lombvesztést, amikor 2007-ben már szeptemberben kopaszodni kezdtek a fák, de ez az év másabb, aggasztóbb. Kíváncsian várom az őszt, mert pl. 2007 mégsem lett rekord év, ugyanis az utolsó negyedévben rengeteg eső esett. Vajon idén is így lesz?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése