Július

2017 hetedik hónapja kezdődött el, régi nevein Szent Jakab hava, Nyárhó, Áldás hava. A Római birodalomban még ötödiknek nevezték, mivel a naptár első hónapja a mostani március volt. I.e. 44-ben kapta a mai nevét Julius Caesar tiszteletére. Ezért választottam a hónap gombájának a császárgalócát Amanita caesarea, ami a legszebb termőtestet növeszti. Savanyú talajú lomberdőink, főleg tölgyeseink jó években bőven termő gombája. Azonban időszakos bősége ne tévesszen meg, hazánkban védett, nem szabad gyűjteni. Idén még nem hallottam felőle, és én sem találtam a Béli-hegységben, ahol szintén szárazság van. Egyelőre kész katasztrófa az idei év gombász szempontból és a gazdák sincsenek könnyű helyzetben. Bár a régi népélet szerint a július az aratás hónapja, de én már június végén láttam a kombájnokat a búzatáblákon. Az aszály miatt kényszerérett a gabona. Le lehet aratni. Most ugyan voltak esősebb napok, és itt-ott a talaj felső része átázott, de a mélyebb rétegekben, pl. egy méteren nálunk cirka 100 mm csapadék hiányzik. Ami külön pech, hogy itt még a felső rész sem ázott át, és megint feltámadt a szél, ami a lehullott pici esőt is felszárítja. A GFS sem jelzi, hogy végre tartós eső érkezne. Pedig néha esős a július, aminek nagyon örül a gombász, mert ilyenkor augusztus elején van egy rövid, de intenzív termőtest hullám. Ki tudja, hogy mi lesz? Nincs más mint tűrni a zord időt és remélni az esőt. Minden elmúlik, az aszály is. Bár a klímaváltozás éppen felpörög, de hát úgy szép az élet, ha zajlik.
A mostoha időjárás ellenére lesz gombász program a hónapban, 27-30. között a IX. Zempléni Gombafesztivál. Bár erre már betelhettek a szálláshelyek régen, de azért érdemes ellátogatni hazánk egyik legszebb hegyvidékére és találkozni a gombásztársakkal.
Júliusban a Viharsarki gombászok 22-én gyűlnek össze a Boross László kutatóházban Pósteleken. Szabadtéri gombaklub és közös főzőcske lesz. Továbbra is hasznos figyelemmel követni a gombásznaptárt.

Eddig nem írtam a hónapok szülöttjeiről, de most kivételt teszek. Július 12-én született Kaán Károly 1867-ben. Nélküle másként nézne ki az Alföld, és a 21. században is nagy szükség lenne hozzá hasonló, elhivatott szakemberekre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése